Friday, June 22, 2012

Skip Breakfast??!!! NO..NO..NO!!!!



Assalamualaikum....
Hai readers...

Entri kali ni..tips lah plakkkkk!!!hahahha...ngada heh!!!nak bagi tips bagai kan??!!well mende yang baik ni baik kita share...Sharing is Caring kan?????gitu....

Tiap-tiap tahun azam saya mesti ada berkenaan nak kuruskan badan...it almost 5 years already..but still....huh!!sedeh!!!berat asik turun naik...turun setakat 1 kg then naik sampai 3 kg...thats not fair,...really2 not fair....me against the food u know!!!!

Saya memang kuat makan...dan malangnyer saya tidak seperti orang lain yang makan banyak manapun badan still maintain...bukan saya tak bersyukur dengan badan saya..tapi elok sangat kalau saya turunkan berat badan saya sikit...SIKIT??!!!..hehheeh...for healthy actually...

Walaupun apa yang saya mengomel diatas sebenarnyer bukan entri sebenar..biarlah anda tahu serba sedikit tentang saya..kuang...kuang...kuang.....

ok..ok..habis dah ngomel2 ni..
skang ni saya bagi lah  SEBAB kenapa kita tak boleh skip BREAKFAST kita...

1) Sarapan meningkatkan metabolisma.
     Sugar level kita akan menurun pada waktu pagi.Kita perlukan makanan untuk provide energy to get     through the morning.Untuk memastikan metabolisma kita berjalan lancar kita perlukan sesuatu untuk dimakan dalam masa 2 jam selepas bangun dari tidur.For the kick start bangun tidur tu kita minum 2 gelas mineral water dan sebiji pisang..=)

2) Untuk memastikan KAMU berada di landasan,jika ingin menghilangkan berat badan.
     Kajian mendapati sesiapa yang bersarapan akan maintan  dan hilang berat badan.Dan jika kita skip breakfast kita akan makan lebih pada waktu tengahari dan ini akan memberi kan hasil peningkatan berat badan.

3) Membantu prestasi ditempat kerja/sekolah.
     Pekerja/pelajar yang lapar tidak perform yang terbaik masa kerja/belajar mereka.Bila kita lapar,kita akan rasa gelisah dan tidak bersemangat.Sarapan akan membantu kita sentiasa bertenaga.

4) Membakar kalori awal
     Jika kita bersarapan kita boleh membakar kalori awal.macamana boleh terjadi?Dari kita berlapar pada waktu pagi dan menunggu untuk makan tengahari,dan kemudian menyumbat mulut kita dengan segala macam makanan yang penuh dengan kalori pada waktu yang tinggal beberapa jam untuk hari itu.why waste your time if u can start burn those calories in the morning??!!! WHY????hahhaha

5)Menjadi contoh yang terbaik.
     Jika kita mempaunyai anak,kita selalu ingin menjadi contoh yang terbaik untuk mereka.bersarapan pada waktu yang tepat setiap hari akan menunjukkan quality of leadership by example.

6)Skipping breakfast can make u grumpy!!
     oh ye!!!bila kita skip breakfast,kita berada dalam mood yang tidak baik,muram,tidak bertenaga dan tidak ceria.tanpa menyedarinya kita akan annoy everyone sekeliling kita...huhuhuh....

so stay full,and stay happy...=)


jemput makan...=)

No comments:

Post a Comment

yang manis yang hensem berkata-kata